På krogen betyder människorna alltid mer än vad som ligger på tallriken. Restauranggäster bedömer att service och bemötande står för över 80 procent av upplevelsen. Det visar en ny undersökning från ServiceMind Index som bygger på svaren från nära 1 000 gäster och som gjorts på uppdrag av svenska restauranger.

ServiceMind Index är ett fristående och oberoende tjänsteföretag. Med ett digitalt verktyg identifieras och mäts service- och servicegrad hos verksamheter och personal. I undersökningen ställdes bland annat frågan om hur stor betydelse i procent servicen har för den totala upplevelsen. Svaret blev i genomsnitt 81,3 procent. 

– Perfekt service kan rädda en annars misslyckad måltid. Även om maten självklart är en viktig del av erbjudandet är det till sist bemötandet som formar gästens upplevelse, säger Bicke Naglo, grundare av ServiceMind Index och fortsätter:

- Att det är så många som svarar på undersökningen som 20 procent visar att det är en fråga som engagerar.

ServiceMind Index undersökning gäller för perioden mars 2019, till och med januari 2020, och omfattas av sex deltagande restauranger. Undersökning görs kontinuerligt över året där samma 13 frågor alltid ställs. 

– En krögare som vill skilja sig från mängden måste lyfta blicken från menyn och se vad som gör gästen nöjd och kommer tillbaka. Den goda nyheten är att kunskap och engagemang kring service är jämförelsevis en billig råvara och receptet finns tillgängligt för alla, säger Malin Looft Nyquist, grundare av ServiceMind Index.