ServiceMind Index vill öka kunskapen om servicens och bemötandets betydelse, utmaningar och möjligheter och har därför ställt frågor till några av Sveriges främsta matsalsproffs. 

Läs Hugo Halls svar på fem frågor om bemötande och service. Hugo Hall är matsalschef, Operakällarens matsal.

Hur stor betydelse i procent är service för din totala upplevelse?
- Jag skulle säga 80 procent.

Vad är god service för dig?

- ”God service” är att få den upplevelsen man inte visste att man ville ha, i kort att vi som servispersoner är så pass lyhörda att vi vet vad de önskar!

 Vilka är utmaningarna inom service och matsalsarbetet?
- Just nu skulle jag säga personal, vi är i en period då vårat yrke inte är de första man väljer när man ska ut i arbetslivet. Med det sagt så får vi jobba lite extra för att jobba på den nivån vi vill ligga på!

 Hur mycket resurser lägger du ner på servicearbetet?
- Vi lägger ner en hel del resurser på att utbilda och vidareutbilda personal, utöver den tid vi själva lägger på att utbilda så har vi åtminstone en utomstående person som kommer hit och förläser. Allt från hur man för sig i matsalen till mat och dryck m.m.

 Hur ökar du servicemedvetenheten bland dina kollegor?
- Genom att konstant påminna dem om hur viktigt det är, besöka andra restauranger av samma kategori samt m.m.